Publicitate
Sondaj
Care dintre urmatoarele ar trebui evitate atunci cand esti insarcinata ?
Cofeina
Fumatul
Sexul
Exercitiul fizic
Lactate nepasteurizate
Mezeluri si carne neprelucrata termic
Mersul cu avionul
Ce parere aveti despre eMedOnline.ro?
Excelent
Bun
Satisfacator
Nesatisfacator
  • Newsletter
Boli si afectiuni - Index alfabetic
A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Z
Expression #5 of SELECT list is not in GROUP BY clause and contains nonaggregated column 'emed_emedonline.l.tag_modid' which is not functionally dependent on columns in GROUP BY clause; this is incompatible with sql_mode=only_full_group_by
Boli si afectiuni :: Somn


Somnul

Ce este somnul ?
Autor: Dr. Dorin Rosca
In acest articol:
  1. Ce este somnul ?
  2. Functiile somnului
  3. Ce pot face ca sa dorm mai bine ?

Somnul reprezinta procesul prin care fiintele umane si animalele se odihnesc periodic cu un grad mai mic sau mai mare de inconstienta si cu o scadere a raspunsului la mediul inconjurator. Somnul apare ciclic la fiecare 24 de ore chiar daca media ceasului biologic uman variaza intre 24,5 si 25,5 de ore pe ciclu. Ciclul este resetat zilnic (la fiecare 24 de ore) de catre stimuli variati, nivelul luminii soarelui fiind cel mai evident exemplu.
Una din corelatiile acestui ciclu o reprezinta nivelul melatoninei care este crescut in momentul in care intentionam sa mergem la culcare.

In timpul somnului trecem de obicei prin 5 etape ale somnului: etapele 1,2,3,4 si somnul REM (miscarea rapida a ochiului). Aceste etape se succed intr-un ciclu de la etapa 1 la somnul REM,  apoi ciclu se reia de la etapa 1. Petrecem aproape 50% din timpul somnului in etapa a 2-a, aproape 20% din timpul somnului in somnul REM si restul de 30% in celalalte etape. Copii petrec aproape jumatate din timpul somnului in somnul REM.
In timpul etapei 1, care reprezinta un somn usor, adormim si putem fi treziti foarte usor. Ochii se misca foarte incet si activitatea musculara incetineste. Persoanele trezite in etapa 1 isi reamintesc deseori imagini vizuale fragmentate. Multi pot experimenta si contractii musculare bruste numite mioclonii hipnice deseori urmate de senzatia de cadere in gol. Aceste miscari bruste sunt asemanatoare cu sariturile pe care le facem cand ne speriem. Cand intram in etapa a 2-a a somnului miscarile ochilor se opresc si undele cerebrale (fluctuatii ale activitatii electrice care pot fi masurate cu ajutorul electrozilor) devin mai incete cu cresteri bruste ocazionale. In etapa a 3-a unde cerebrale foarte slabe numite delta incep sa apara intercalate cu unde mici dar rapide. In etapa a 4-a creierul produce exclusiv unde delta. Este foarte dificil sa trezesti o persoana in timpul etapelor 3 si 4 care impreuna se numesc somn profund. Nu exista in aceste etape miscari ale globilor oculari si nici activitate musculara. Persoanele trezite in timpul somnului profund nu se pot adapta imediat si se simt de obicei dezorientate timp de cateva minute dupa trezire. Perioada de somn de care o persoana are nevoie depinde foarte mult de varsta. Copii mici dorm foarte mult, intre 14-15 ore pe zi. Dar multe persoane in varsta au nevoie doar de 7-8 ore de somn pe noapte. Majoritatea copiilor intre 5-12 ani sunt undeva intre, necesitand intre 10 si 11 ore de somn. Unii copii au nevoie de mai mult somn, unii de mai putin. Depinde de fiecare copil in parte. In timpul somnului se pierde starea de constienta. Persoana care doarme nu este constienta direct de mediul inconjurator. In orice caz exista si alte stari care intrunesc aceste circumstante. Exista doua caracteristici care separa somnul real de astfel de stari - coma sau moartea :

  • somnul este reversibil (o persoana care doarme poate fi trezita)
  • stimuli externi (sunete, atingeri, etc. ) pot fi integrate in vis.

Cum somnul si trezirea sunt influentate de diferite semnale nervoase din creier alimentatia si medicamentele care schimba echilibrul acestor semnale afecteaza modul in care ne simtim, fie alerti, fie ametiti si cat de bine dormim. Bauturile cafeinizate cum ar fi cafeaua si medicamentele cum sunt cele de slabit si cele decongestionante stimuleaza anumite parti ale creierului si pot cauza insomnie sau imposibilitatea de a dormi. Multe antidepresive suprima somnul REM. Fumatorii inraiti dorm usor si au perioade de somn REM reduse. Au de asemenea tendinta de a se trezi dupa 3-4 ore de somn odata cu renuntarea la nicotina. Multe persoane sufera de insomnie incercand sa rezolve aceasta problema cu ajutorul alcoolului. In timp ce alcoolul ajuta persoanele sa adoarma usor ii mentine in acelasi timp in primele etape ale somnului din care pot fi treziti foarte usor.




Pagini: (1) 2 3 »
<< Insomnia Sforaitul >>
Publicitate
Publicitate
Pagina principalaDespre EmedOnLinePublicitateFinantareConfidentialitatePublica un articolContact
Boli si afectiuni : Afectiuni digestiveAlergiiAparatul respiratorBTS Boli cu transmitere sexualaBoli autoimune si sistemiceCancerControlul greutatiiFicatInima si vase de sangeMenopauzaNas, Gat si UrechiOase si muschiObstetrica si ginecologieOchiPediatriePiele, Unghii si ParPsihiatrieRaceala si gripaSangeSexologieSomnTiroidaUrologie
Categorii : AnalizeIngrijire si frumuseteInterventiiPsihologie Sarcina si nastereaSanatatea copiluluiSanatatea familieiSanatatea femeiiSemne si simptome
Medicamente : Digestiv si metabolismSangeCardiovascularDermatologieGenitourinarHormoniAntiinfectioaseAntineoplaziceSistem muscular scheleticSistem nervosAntiparazitare RespiratorOrgane senzitive
e-medOnline © 2006-2007